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Khaï-Dong Luong

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Khaï-Dong Luong est né au Cambodge en 1971. Sa vie et celle de sa famille basculent en avril 1975, au moment de la prise de Phnom Penh par les khmers rouges.

 

Après une marche de l'exil qui le conduit jusqu'au Viêt Nam, il arrive en France dans la ville du Mans à l'âge de 5 ans. Menant de front un double cursus universitaire, il obtient l'agrégation de mathématiques en 1994 et une licence d'études cinématographiques. Il obtient ensuite un diplôme en langues, littératures et civilisations étrangères et un master en management des médias.

 

Sa première collaboration avec Bruno Bonhoure en 2003 a donné lieu à un court-métrage musical d'animation, sélectionné au festival d'Annecy et soutenu par le CNC dans le cadre du fonds d'aide à l'innovation. Ensemble, ils fondent La Camera delle Lacrime en 2005. Sa vision contemporaine de l'interprétation des répertoires patrimoniaux le conduit à considérer de nouveaux modes de transmission à l'image du projet participatif du Livre Vermeil de Montserrat.

 

Depuis 2017, il est engagé avec l'université Paul Valery et le Centre d'Études Médiévales de Montpellier dans une thèse en musicologie sur les questions d'ethnoscénologie relative à l'expérience contemporaine des spectacles de musiques médiévales. 

Direction

Artistic conception

Research

 

Khaï-Dong Luong was born in Cambodia in 1971. His life and his family’s life were turned upside down in April 1975 when the Khmer Rouge took over Phnom Penh.

 

After a walk into exile which led them as far as Vietnam, they arrived in France in the town of Le Mans when he was five years old. Studying for dual honours at university, he was awarded the possibility to teach maths in 1994 and also achieved a Bachelors in Cinema Studies. He then pursued a diploma in language, literature and foreign civilisations and a Masters in Media management.

 

His first collaboration with Bruno Bonhoure in 2003 led to the creation of a musical animated short film which was selected by Annecy Festival and supported by the CNC (National Centre for Cinema) in the context of funding for innovation. Together, they founded La Camera delle Lacrime in 2005. His modern vision of how to interpret ancient repertoires led him to consider new ways of transmitting this music reflected in the participative project Livre Vermeil de Montserrat (Llibre Vermell de Montserrat, or Red Book of Montserrat).

 

Since 2017 he is studying for a doctorate at the University Paul Valery and the Centre d'Études Médiévales (Centre of Medieval Studies) in Montpellier. His topic is on questions of ethnoscenology related to the contemporary experiences of medieval music performances.

© Heather Stone

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